Kundeforhold og fordele ved erhvervsleasing hos kompasbank

Du kan her læse om dit kundeforhold og de fordele, du får adgang til gennem partnerskabet mellem kompasbank og grenke.

Hvordan foregår erhvervsleasing hos kompasbank?

kompasbank tilbyder erhvervsleasing-løsninger til virksomheder i alle brancher via vores samarbejde med grenke. Gennem leasing forbedrer vi din virksomheds mulighed for at anskaffe udstyr eller anlægsaktiver, der kan understøtte fremtidig vækst – uden kapitalbinding eller forringelse af din virksomheds likviditet.

Særligt med en leasingramme-aftale kan du opnå stor fleksibilitet i din virksomheds økonomi, da en sådan aftale næsten fungerer som en kassekredit.

Dertil tilbyder vi også sale and lease back løsninger på aktiver, du allerede har købt, som kan frigøre likviditet i din virksomhed til andre formål.

Hvordan fungerer sale and lease back?

Med en sale and lease back-løsning kan du frigøre kapital ved at sælge aktiver, du har købt gennem årene, samtidig med at du bevarer retten til at bruge dem via en leasingaftale. På den måde kan du opretholde driften uden afbrydelser og samtidig få likviditet, der understøtter væksten i din virksomhed.

Hvordan adskiller kompasbank leasing sig fra andre leasingselskaber?

Med en erhvervsleasingaftale via kompasbank får du alle de fordele, du typisk kender fra andre leasingsselskaber. Gennem vores partnerskab med grenke får du adgang til attraktive og skræddersyede leasingaftaler på alt det, som ikke er køretøjer. Men derudover har vi specialiseret os i at lave attraktive og skræddersyede leasingaftaler på alt det, som ikke er køretøjer. Det vil sige IT-hardware, nye maskiner, nyt værktøj, kontormøbler, inventar eller POS-løsninger. Det er et område, man ofte overser, men som kan åbne op for større fleksibilitet i din virksomheds likviditetsstyring.

Derudover tilbyder vi dig mulighed for at få en leasingramme. En leasingramme giver dig som erhvervsdrivende nemlig mulighed for at indgå en aftale om at få udstyret leaset til en samlet anskaffelsessum svarende til den aftalte ramme. Hvis den aftalte ramme er på 500.000 kr., har du derfor mulighed for at anskaffe udstyr for dette beløb.

Hvor lang er løbetiden på en leasingaftale?

Løbetiden på en erhvervsleasingaftale varer typisk hele aktivets levetid, men den kan variere fra aftale til aftale. Totalomkostningerne ved de samlede leasingydelser omfatter anskaffelsesprisen for udstyret og de samlede renteudgifter i leasingperioden.

Leasingaftalen er uopsigelig i hele leasingperioden.

Hvilket slags udstyr kan jeg lease?

Du kan i udgangspunktet lease netop det udstyr, som din virksomhed har brug for*. Uanset om du har behov for nyt IT-hardware, nye maskiner, nyt værktøj, kontormøbler eller POS-løsninger, kan du få adgang til det med en leasingaftale.

*Køretøjer med afgift, som fx firmabiler, kan dog ikke leases, men det er muligt at lease trailere, kraner, lifte, anhængere og andet kørende udstyr.

Hvorfor tilbyder I ikke leasing til firmabiler, lastbiler, varevogne?

Gennem vores samarbejde med grenke har vi specialiseret os i at lave attraktive leasingløsninger på udstyr og andet materiel eller inventar, som netop ikke er det, mange typisk finder med leasing. Det er et område, som danske virksomheder ofte overser, mens der er mange muligheder på markedet, når det drejer sig om leasing af firmabiler, lastbiler, varevogne og andre afgiftsbelagte køretøjer.

Hvad er det laveste beløb, man kan lease for?

Hos kompasbank tilbyder vi leasingrammer fra 150.000 kr. og opefter.

Du kan dog godt lease udstyr til din virksomhed, som har en værdi under 150.000 kr. En rammeaftale kan nemlig bruges til indkøb af flere forskellige aktiver på forskellige tidspunkter, og man betaler kun leasingydelser på det beløb, man udnytter af den samlede leasingramme.

Kan jeg blive ejer af det leasede udstyr?

Leasing svarer grundlæggende til at leje. Tænk for eksempel på en lejlighed, du lejer. Når du betaler leje for en lejlighed, bliver du ikke ejer af den; du betaler blot for at få lov til at bo i den. Betalingen gør dig aldrig til ejer af lejligheden. Når lejekontrakten udløber, skal du flytte ud og ‘aflevere’ lejligheden. Leasing fungerer på samme måde. Du får dog ved leasingperiodens udløb mulighed for at anmode om et købstilbud på det leasede udstyr – såfremt du ønsker at blive ejer af det.

Hvad sker der, når aftalen udløber?

Der er flere muligheder afhængigt af den valgte aftaletype. For de mest almindelige leasingaftaler handler det om følgende: For det første kan udstyret returneres og nyt udstyr anskaffes, for det andet kan der anmodes om et købstilbud på det leasede udstyr, og for det tredje kan leasingaftalen forlænges. Du får derfor fleksibilitet til at vælge den løsning, som giver mest mening for dig og din virksomhed.

Kan jeg opsige aftalen før tid?

Aftalen er uopsigelig i hele grundperioden. Hvis den ikke opsiges med mindst 3 måneders varsel inden udløbet af grundperioden, forlænges aftalen automatisk med 12 måneder ad gangen. I hver forlængelsesperiode skal aftalen opsiges med mindst 3 måneders varsel før udløbet.

Er det nødvendigt at forsikre udstyret?

Udstyret, som du vælger at lease, skal være forsikret. Hvis du ikke har tegnet din egen tekniske forsikring, kan du tegne en forsikring gennem rammeaftalen. Gebyret for denne forsikring betales årligt og afhænger af købsprisen på udstyret.

Hvad betyder en leasing rammeaftale?

En leasingramme-aftale betyder, at du som erhvervsdrivende kan indgå en aftale om leasing af udstyr til et samlet anskaffelsessum, der svarer til den aftalte ramme. Hvis den aftalte ramme er på 500.000 kr., har du derfor mulighed for at anskaffe udstyr for dette beløb. Rammen er gyldig i 12 måneder fra underskrift, hvilket giver jer sikkerhed i, at I er forhåndsgodkendte, når I skal vælge udstyr. En rammeaftale giver fleksibilitet, fordi den kan bruges til indkøb af flere forskellige aktiver på forskellige tidspunkter, og man betaler kun leasingydelser på det beløb, man udnytter af rammen.

Forpligter en leasing rammeaftale min virksomhed til at lease specifikt udstyr eller til at bruge udvalgte forhandlere?

Nej, du er ikke bundet til bestemte producenter eller leverandører, og som kunde får du adgang til et bredt udvalg af leasingmuligheder. Dette inkluderer blandt andet maskiner, værktøj, kontormøbler, kommunikationsudstyr til kontoret, sikkerhedsudstyr, POS-løsninger, etc.

Er der et oprettelsesgebyr forbundet med en rammeaftale?

Nej, der opkræves ikke et oprettelsesgebyr. Du betaler kun leasingydelserne for det ønskede udstyr i henhold til de individuelle aftaler.

Hvor længe er en leasing rammeaftale gyldig?

Det aftalte beløb for leasingrammen er tilgængeligt under de fastsatte vilkår i 12 måneder, uafhængigt af kalenderåret. I denne periode har du mulighed for at benytte beløbet til et vilkårligt antal individuelle kontrakter.

Hvornår starter min leasingaftale?

Aftaleperioden (grundperioden) begynder den første dag i det næste kalenderkvartal eller den første dag i den kommende måned, hvis der er aftalt månedsvis betaling, efter at leveringen af udstyret har fundet sted (opstartsdatoen).

Hvornår skal ydelserne betales?

Leasingydelserne opkræves fire gange årligt, dvs. kvartalsvis (1. januar, 1. april, 1. juli og 1. oktober). Hvis betalingsintervallet ændres fra kvartalsvis til månedlig betaling, vil ydelsen stige med 1,5 %.