Det kræver både ambitioner og en god forretningsstrategi at indfri sit fulde potentiale. Den erfaring har Marinus Nielsen, der er stifter af Dansk Skruefundament, gjort sig – og hans forretning er nu på vej mod en femdobling af væksten.

Idéerne popper som popcorn i hovedet på Marinus Nielsen, der er CEO og ejer af Dansk Skruefundament, og det er netop en af grundene til virksomhedens succes.

“Jeg har mange idéer, og det er helt sikkert en drivkraft for mig. Men det har faktisk også været en hæmsko, fordi jeg hurtigt kommer til at have for mange bolde i luften uden at kunne gribe dem,” siger Marinus Nielsen.

I 2018 valgte han at satse 100 % på den del af sit tømrerfirma, der beskæftigede sig med skruefundamenter. Det blev til virksomheden Dansk Skruefundament, som er specialiseret i skruefundamenter, der er et grønnere og ofte hurtigere alternativ til støbning med beton eller nedramning af pæle ved ny- eller ombygning.

“Jeg valgte at fokusere på skruefundamenter, fordi jeg kunne se, at der var fremtid i konceptet. Vi er vokset de sidste tre år og er nu i fuld gang med at sætte yderligere skub i forretningen samt føre flere af mine idéer ud i livet,” siger Marinus Nielsen.

Ny strategi satte skub i væksten

For at komme dertil, hvor Dansk Skruefundament er i dag, krævede det selvindsigt og en ny forretningsplan. For knap et år siden valgte Marinus Nielsen derfor at hyre en virksomhedsrådgiver, fordi han ikke kunne blive ved med at drive virksomheden videre, som han hidtil havde gjort.

“Jeg drev virksomheden selv og havde for mange kasketter på. Jeg havde hverken tid til min familie eller til at fokusere på de rette tiltag i den rigtige rækkefølge, som kunne løfte min forretning til et nyt niveau tilstrækkeligt hurtigt,” siger Marinus.

Der blev lagt en konkret plan, som blandt andet gik ud på, at Marinus skulle ansætte flere medarbejdere og finde ekstra finansiering til at understøtte eksekveringen af nye tiltag og forretningsområder for at skabe øget vækst.

“Da strategien var på plads, var der ikke langt fra tanke til handling. Jeg fik ansat tre medarbejdere og tilknyttet to selvstændige montører samt kontaktet et par banker omkring finansiering. Og herfra gik det stærkt. Jeg fik besøg af Jeppe, som er erhvervskundechef i kompasbank. Han gjorde sig umage for at forstå min forretning, mine planer og sætte sig ind i potentialet. Knap to uger efter blev lånet udbetalt, og vi kunne gå i gang,” siger Marinus Nielsen.

Forventer vækst på to- eller trecifret millionbeløb

Finansieringen fra kompasbank gjorde det muligt for Marinus at rykke på flere af sine idéer. Dansk Skruefundament har blandt andet fået sin egen producent af skruer, og der er sat gang i udviklingen af en danskproduceret maskine til at udføre arbejdet med skruefundamenter.

“Vi har haft stor glæde af både finansieringen og rådgivningen fra kompasbank. Udover at kunne igangsætte en masse gode tiltag har vi fået konkret sparring i forhold til udviklingen af vores forretning. Jeppe har blandt andet deltaget på et strategimøde, hvor han bidrog med en række konkrete forslag, som vi nu er ved at implementere,” siger Marinus Nielsen og fortsætter:

“Inden for de kommende år forventer vi at opnå en vækst på et tocifret millionbeløb. Dertil er jeg ved at udvikle et nyt forretningsområde med isolerende byggeelementer, som kan erstatte beton. Jeg har europæisk patent på løsningen, og hvis det lykkes, kommer væksten op på et trecifret millionbeløb inden for de næste tre år.”

Det nye forretningsområde bliver drevet i samarbejde med en udenlandsk samarbejdspartner og går under navnet FriDek. Løsningen kan reducere byggetid på huse med op til 80 % og CO2-udledningen med op til 80 %.

For yderligere information kontakt venligst

Kasper Kankelborg

Head of Communication & Marketing

kasper@kompasbank.dk

+45 26 13 57 71

Du kan også læse om