Viljen til at satse og gå all in kombineret med en mission om at udbrede kvalitetsprodukter til børn uden skadelige kemikalier er hemmeligheden bag FB Tradings succes. Bag det anonyme navn gemmer sig en trecifret millionomsætning og kendte børnebrands som Mushie og Frigg. 

FB Trading står for Family Business Trading og er drevet med en passion for at give børn den bedste start og gøre livet nemmere for forældre, der ønsker kvalitetsprodukter uden skadelige kemikalier til en overkommelig pris. Virksomheden er ejet og drevet af Henrik og Annette Tøth Jensen, der har en klar ambition om at komme i top 3 over flest solgte babyartikler på verdensplan.

“Vi vil gerne være blandt de tre største globalt, inden vi rammer 2030. I dag ligger vi et sted mellem top 5-10, men det er uden tvivl et realistisk mål, hvis vi fortsætter vores nuværende udvikling,” siger Henrik Tøth Jensen.

Særligt de seneste år er det gået stærkt. I 2020 indgik ægteparret et samarbejde med det amerikanske børnebrand Mushie om at blive eksklusive forhandlere uden for Nordamerika, og i 2021 lancerede de sutten Frigg, som er 100% dansk produceret og fri for skadelige kemikalier. 

Vi har satset stort og ikke været bange for at lave fejl, og så tror jeg uden tvivl, at vi har ramt et hul i et voksende marked. Vi sælger i dag vores produkter i flere end 121 lande, og siden 2020 er vi vokset fra 10 medarbejdere til at være 200 fordelt over hele verden,” siger Henrik Tøth Jensen. 

Fra idé til millionomsætning

Det hele startede tilbage i 2011, da Annette Tøth Jensen en dag faldt over en kommentar på nettet fra en frustreret mor, der ledte efter sutter uden BPA, PVC og phthalater. Annette, der selv er mor til to, kunne hurtigt genkende frustrationen som nybagt forældre og følte sig på en eller anden måde draget af problematikken. 

“Det er svært nok at være nybagte forældre. Som minimum burde man kunne forvente, at de produkter, man køber, er uden skadelige stoffer, men sådan forholdt det sig ikke for 11 år siden. Jeg kastede mig over en omfattende research, som førte til, at jeg kort tid efter oprettede siden ‘Sunde Sutter’, hvorfra jeg til at starte med solgte sutter uden kemi fra særligt udvalgte leverandører,” siger Annette Tøth Jensen.

Annette er oprindeligt uddannet socialrådgiver, men sagde efter nogle år sit job op for at drive siden på fuld tid. I 2019 gjorde Henrik hende følgeskab og forlod jobbet som revisor for også at blive en del af forretningen. Og selvom ‘Sunde Sutter’ i dag kun udgør en mindre del af FB Tradings trecifrede millionomsætning, eksisterer den stadig til stor hjælp for mange forældre.

“Sunde Sutter er en vigtig del af vores begyndelse og mission. Vi vil gerne hjælpe forældre med at vælge kvalitetsprodukter uden skadelige kemi, og det er en vigtig del af vores kerne. Det var også det potentiale, som drev mig ind i virksomheden. Der var så mange muligheder for at udvide grundidéen til flere områder, og det er netop det, som vi har sat gang i med vores egen produktion af sutter og samarbejdet med Mushie,” siger Henrik Tøth Jensen.

Største udfordring er kapaciteten

Det, der især kendetegner FB Trading, er viljen til at lykkes og troen på egne produkter. Og Henrik og Annette har derfor løbende investeret massivt i både materialer, menneskelige ressourcer og produkter.

Vi har været risikovillige og klar til at gå all-in, fordi vi tror på vores forretningskoncept og vores produkter. Vi har investeret i vækst, og vi sprang hurtigt det med paller over og gik over til containere i stedet for. Den største udfordring har faktisk været, at vi er vokset ud af rammerne,” siger Henrik Tøth Jensen.

For ikke at sætte væksten på standby, valgte ægteparret at tage kontakt til kompasbank for at søge om ekstra finansiering til udvidelse af kapaciteten. Kort tid efter mødtes de med Allan Sørensen, der er erhvervskundechef i kompasbank. 

“Vi havde et rigtig godt møde med Allan. Det var helt tydeligt, at han forstod vores forretning og behov. Og det gik enormt hurtigt fra ide til møde til et faktisk tilbud. Det betød rigtigt meget for os på det tidspunkt, så vi kunne høste de vækstmuligheder, vi havde sat gang i med vores strategi,” siger Henrik Tøth Jensen.

FB Trading har blandt andet brugt lånet til at investere i nye robotter til produktionen af sutter og til at købe en ny grund, så virksomheden kan udvides fysisk.

For yderligere information kontakt venligst

Kasper Kankelborg

Head of Communication & Marketing

kasper@kompasbank.dk

+45 26 13 57 71

Du kan også læse om