Langt de fleste små og mellemstore danske virksomheder (SMV’er) får hjælp fra digitale platforme og tjenester til løn, økonomi og fakturering. Flertallet mener, at det er let at komme i gang med de digitale værktøjer, men alligevel er mange ved at drukne i administration, når det gælder andre områder som fx jura, klimaindsats, projektstyring, GDPR og compliance, viser ny undersøgelse.

Flere og flere danske SMV’er benytter sig i dag af digitale tjenester, der kan lette deres hverdag markant. Det er en positiv tendens, for det kan koste rigtig mange kræfter og være en hæmsko for vækst og udvikling, hvis man som SMV’er selv skal tage sig af alt det, der hører til at drive en virksomhed. Men det kan være en udfordring at finde de rette partnere, der kan hjælpe én med alt fra administration, økonomi, bæredygtighed til salg og markedsføring.

En ukendt underskov af nye digitale værktøjer

Det er både let og værdifuldt at give sig i kast med digitale værktøjer, lyder det fra et flertal af danske SMV’er i en helt ny undersøgelse, som Norstat har lavet for kompasbank. 56 % af de 252 adspurgte beslutningstagere mener, det er nemt eller meget nemt for virksomheden at komme i gang med digitale værktøjer, og 60 % mener, at det er nemt at få indsigt ved hjælp af de digitale værktøjer. 

De fleste beslutningstagere i mindre og mellemstore virksomheder kender dog primært kun de mere etablerede digitale spillere som Dataløn, Dinero og e-conomic og er ofte ikke klar over, at der findes en hel underskov af mindre kendte digitale værktøjer, som kan hjælpe SMV’er med alt fra A til Z.

”Danske virksomheder er langt fremme, når det kommer til digitalisering – også de mindre af slagsen – og kan se en stor værdi i at digitalisere og effektivisere dele af driften og administration med ekstern hjælp. Men det kan også være en uoverskuelig jungle at finde de rette partnere, når først løn og fakturering er digitaliseret. Her kommer vi til at hjælpe SMV’erne, for det er både dyrt og bøvlet at ramme forbi skiven,” siger stifter og co-CEO i kompasbank, Michael Hurup Andersen.

Langt de fleste af de adspurgte virksomheder bruger digitale løsninger til løn (91 %), økonomi (80 %) og fakturering (77 %), mens færre ifølge de adspurgte beslutningstagere benytter sig af digitale løsninger til compliance/GDPR (44 %) og salg (44 %).

Skulle virksomheden vælge én ny digital løsning, ville flest pege på at indkøbe et system til salg efterfulgt af økonomi og compliance/GDPR.

Ny markedsplads kan understøtte vækst og lette hverdagen

kompasbank er på vej med en markedsplads målrettet små og mellemstore virksomheder. Platformen giver overblik over og adgang til en lang række digitale løsninger fra virksomheder, der har specialiseret sig i for eksempel salg og marketing, løn, tidsregistrering, jura eller sikker behandling af data. 

”Du kan se vores nye markedsplads som et supermarked, hvor du både kan finde det, du har brug for, og samtidig blive præsenteret for en række forskellige leverandører, der kan digitalisere og effektivisere virksomhedens drift og administration. I kompasbank vil vi gerne hjælpe SMV’er med at forløse deres fulde potentiale. Det gør vi blandt andet ved at tilbyde skræddersyede finansieringsløsninger og bankprodukter, men skal vi skal hjælpe dem hele vejen på deres vækstrejse, vil vi også give dem adgang til services og ydelser, som kan føre dem frem til den næste fase i deres udvikling,” siger Michael Hurup Andersen fra kompasbank.

Mange danske SMV’er bruger fortsat store ressourcer på administration og drift frem for på kerneopgaven. Mere end fire ud af 10 (42 %) af de adspurgte beslutningstagere udtrykker, at virksomheden oplever problemer med administrative opgaver og den tid, de bruger på dem, og mere end hver fjerde (26 %) oplever problemer med projektstyring og tidsregistrering. Desuden siger mere end hver tredje (34 %), at de har udfordringer med databehandling og ny lovgivning på området.

Mere tid og nul fejl

MuteBox, som producerer lydisolerede telefonbokse og mødelokaler til åbne kontorlandskaber, er en af de virksomheder, der har haft succes med at digitalisere og automatisere dele af deres administration. 

Det gælder fx kontrakter med nye kunder. Før skulle MuteBox’ ansatte oprette, udfylde og sende lejekontrakter, hvor gang de modtog en forespørgsel, og kunden skulle derefter printe, underskrive og returnere dokumentet. Nu har en digital løsning fra Contractbook automatiseret hele processen, så MuteBox kan fokusere på at udvikle forretningen yderligere.

”Kontrakter er hverken min ekspertise eller min kop te, så jeg nyder virkelig at have et automatisk setup. Nu misser vi 0 % af vores aftaler, sparer 80 % af vores tid, og vores kontrakter er 100 % korrekte,” siger Christian Toft Bach, der er CMO og partner i MuteBox.

Contractbook er én af de mange digitale tjenester, som kompasbank-kunder får adgang til via den nye digitale markedsplads.

Skriv dig på venteliste

Via den nye markedsplads, der er døbt kompasbank navigator, kan små og mellemstore virksomheder finde digitale løsninger indenfor alt fra administration, rapportering og jura til salg og marketing.

Om undersøgelsen

Norstat har mellem den 13. og den 26. april 2022 spurgt 252 beslutningstagere i danske virksomheder med mellem 5 og 250 ansatte.

For yderligere information kontakt venligst

Kasper Kankelborg

Head of Communication & Marketing

kasper@kompasbank.dk

+45 26 13 57 71

Du kan også læse om