kompasbank, Danmarks nyeste bank, har henover sommeren slået dørene op, og markedet har taget godt imod banken, som allerede har bevilget lån på mellem 1-10 millioner til en række små og mellemstore virksomheder. Den gode start skyldes blandt andet bankens enkle koncept og dedikerede fokus på at gøre det lettere for SMV-segmentet at få adgang til finansiering.

De små og mellemstore virksomheder har alt for svært ved at skaffe finansiering og får sjældent samme service hos de etablerede banker, som de større virksomheder kan nyde godt af. Det behov i markedet har kompasbank tænkt sig at løse, og ifølge Founder & co-CEO Michael Hurup Andersen er åbningen af Danmarks nye erhvervsbank gået over al forventning:

“Jeg er meget overvældet over den modtagelse, kompasbank har fået i markedet af de danske SMV’ere. Vi mærker tydeligt, at der er et behov og en interesse for vores koncept. Vi kan derfor kun være godt tilfredse med, at vi allerede her i august kan hjælpe en række driftige danske virksomheder inden for blandt andet fremstillingsindustrien, engros og logistik med at indfri deres vækstambitioner. Det er godt for virksomhederne – men også for samfundsøkonomien og jobskabelsen.”

Går mod strømmen

kompasbank, der er fokuseret på at sammensætte skræddersyede finansieringsløsninger til SMV-segmentet, har fravalgt at udvikle den klassiske fuld-service portefølje af bankprodukter. Derfor skal kompasbank mere opfattes som et supplement til virksomhedernes primære bankforbindelse frem for en konkurrent. Denne tilgang har åbnet døre hos de mange virksomheder, der har behov for kapital til at styrke deres konkurrencekraft, men som ikke ønsker besværet med, og har tiden til, at skifte bank for at få et erhvervslån hurtigt i hus.

“Vi er gået til virksomhederne med et meget skarpt fokus på at give dem finansieringsløsninger på virksomhedernes præmisser, og så har vi gjort meget ud af at fortælle dem, at vi er et alternativ til deres eksisterende bank. Ikke som afløser, men som en ekstra bank, der kan give dem flere og mere forskelligartede lånemuligheder. Intet er mere deprimerende end en god idé eller plan, der ikke bliver til noget, fordi man ikke har adgang til kapital,” siger Michael Hurup Andersen og fortsætter:

“Det er let for virksomhederne at forstå, at fordi vi har et enkelt produktkatalog og ikke er hæmmet af at skulle dele teknologisk infrastruktur med de andre banker, så kan vi tillade os en større specialisering og yde en mere kundeorienteret tilgang. På den måde kan man sige, at vi går lidt imod strømmen, for der hvor flere andre banker forsøger at standardisere kunderelationen til SMV’erne, så trækker vi dem endnu tættere på med mere nærhed og mere skræddersyet, lokal rådgivning.”

Egen digital infrastruktur

kompasbank skiller sig ud fra mere traditionelle banker ved at have opbygget sin egen digitale infrastruktur, som strømliner og effektiviserer alle sider af forretningen. Platformen, der dermed bliver den sjette bankplatform i Danmark, har lavere omkostninger og er mere udviklingsparat end de andre platforme. Det giver banken mulighed for at integrere og benytte data på en radikalt anderledes måde, samtidigt som fraværet af filialer og tunge, langsomme systemer giver banken mulighed for at prioritere lokal tilstedeværelse og hurtig levering.

De første kunder hos kompasbank har blandt andet fået godkendt erhvervslån til indkøb af automatiseringsløsninger, domicil-opkøb og andre anlægsaktiver. Lånene finansieres af indlån fra private kunder, hvor kompasbank, som en af de få banker i Danmark, tilbyder kunderne en opsparingskonto med positiv indlånsrente.

For yderligere information kontakt venligst

Kasper Kankelborg

Head of Communication & Marketing

kasper@kompasbank.dk

+45 26 13 57 71

Du kan også læse om