kompasbank a/s lukkede lige inden jul en kapitalrunde på DKK 92 mio. Det sker efter en afsluttet serie A runde i 2021, hvor banken samlet hentede DKK 215 mio. i kapital. Danmarks nye erhvervsbank, der er dedikeret til de små og mellemstore virksomheder har således siden modtagelse af banklicensen rejst mere end DKK 300 mio. i kapital.

Kapitalforhøjelsen, som blev drevet af både nye og eksisterende investorer, giver banken mulighed for at udvide sine kundeforhold og levere yderligere services til SMV’ere i Danmark.

“Vi har i 2022 søgt at tydeliggøre, at vi ved at lytte til små- og mellemstore virksomheders behov og ønsker, kan levere et værditilbud som i kombinationen af teknologi, bank, data og produkter kan løse den udfordring, som danske SMV’er har med at få bedre og hurtigere adgang til lån og finansiering. Samtidigt har vi vist, at der er efterspørgsel efter vores koncept, og at vi kan skabe lønsomme kunderelationer fra dag ét,” siger kompasbanks stifter og co-CEO, Michael Hurup Andersen og fortsætter:

“Vi er meget tilfredse med den opbakning, som både eksisterende og nye investorer har vist os i 2022. Det er en anerkendelse af de resultater, som teamet har formået at skabe i vores første fulde driftsår og en tilkendegivelse af, at investorerne kan visualisere bæredygtigheden i vores forretningsmodel. Det er ikke nogen hemmelighed, at der i kapitalforhøjelsen er lagt væsentlig vægt på især tre elementer. Væksten i vores eksisterende kundeforhold; vores uafhængige platform samt; vores mulighed for i fremtiden at skalere forretningen betydeligt.”

Tilbageblik på 2022

kompasbank havde i første halvår af 2022 en udlånsvækst på 842 pct. til DKK 452 mio. og en samlet balance på DKK 661 mio. Både ind- og udlånsvækst er fastholdt ind i andet halvår af 2022, samtidigt med at banken i løbet af efteråret lancerede en ny B2B-markedsplads for digitale services til SMV’er, samt indtog sin plads i markedet som en af Danmarks mest populære opsparingsbanker for private danskere.

“Både vores ind- og udlånskunder har vist os tillid og tålmodighed i det forgangne år, og vi vil stå på hovedet for at kunne bibeholde de langvarige kundeforhold samtidig med, at vi håber og tror på, at flere og flere kunder finder vej til kompasbank, blandt andet gennem referencer, som vi allerede nu kan observere, er en stor kilde til vores kundetilgang,” siger Michael Hurup Andersen.

Et kig ind i 2023

Det er kompasbanks mission at hjælpe små og mellemstore virksomheder med at opnå deres fulde potentiale. Det sker først og fremmest ved at give dem robuste balancer og forbedrede muligheder for at investere i deres egen forretning gennem nemmere adgang til finansiering. Men også ved at effektivisere SMV’ernes forretning gennem den digitale markedsplads, kompasbank navigator. kompasbanks B2B-platfom giver adgang til en lange række partnere inden for 9 kategorier, der helt specifikt omfatter Administration, Bæredygtighed, Bogføring & Regnskab, HR & medarbejdere, Legal, Markedsføring, Økonomi & Finans, Risikostyring samt Salg & Webshops.

“Med kompasbank navigator giver vi overblik over og adgang til alle de digitale løsninger SMV’erne har behov for til at kunne drive deres forretning salgsfokuseret, investerings-parat og effektivt. Vi kan se, at vi med navigator og en let adgang til finansiering kan hjælpe SMV’ere med at øge deres konkurrencedygtighed og indfri deres vækstambitioner – lige netop når mulighederne er der,” siger Michael Hurup Andersen, som understreger, at banken i 2023 både kommer til at fokusere på at kunne give kunderne hastighed, mindre friktion og større lønsomhed. Selvom 2023 ligner et udfordrende år, må man ikke glemme, at det er i sådanne perioder der kan kapres markedsandele og skabes stærke fundamenter.