En ny, netop offentliggjort garantiaftale mellem Den Europæiske Investeringsfond (EIF) og kompasbank sikrer danske små og mellemstore virksomheder (SMV’er) adgang til en milliardstor pulje på DKK 1,3 mia. EIF-garantierne frigør lån og finansiering til projekter og investeringer inden for grøn omstilling, uddannelse og vækstinitiativer i det danske økosystem for startups.

Tre garantier fra EIF til kompasbank frigør finansiering til at støtte omkring 840 danske SMV'er med forbedrede lånevilkår med en samlet ramme på DKK 1,3 mia.. Puljen er åben for nye SMV-lån til og investeringer i grøn omstilling, kompetenceudvikling og uddannelse samt lettere adgang for startups til finansiering af vækstinitiativer.

"Adgang til finansiering for SMV'er fortsætter med at være en udfordring i Norden," siger EIF's administrerende direktør Marjut Falkstedt og fortsætter:

"Danske virksomheder spiller en ledende rolle i den grønne omstilling, og vi er glade for at kunne bygge videre på vores partnerskab med kompasbank for at støtte tilgængeligheden af målrettet finansiering til små virksomheder – især når det kommer til at støtte færdigheder og finansiering af klimainitiativer."

Kontante fordele til kompasbanks erhvervskunder

Udover lettere adgang til finansiering åbner garantiaftalen mellem EIF og kompasbank også op for en række kontante fordele for kompasbanks kunder i form af forbedrede lånevilkår – herunder attraktive rentesatser og mere fleksible løbetider.

“Vi oplever ofte, at danske SMV'er må opgive specifikke vækstinitiativer eller sænke deres ambitioner, fordi de ikke har tilstrækkelig og hurtig adgang til finansiering. Det er dårligt for virksomhedernes konkurrenceevne – men også for økonomien og jobskabelsen – fordi det koster penge, når gode og sunde investeringscases sættes på standby," siger Michael Hurup Andersen, stifter og adm. direktør i kompasbank a/s, og fortsætter:

"Vi er glade for, at vi med den nye EIF-aftale kan hjælpe flere hundrede SMV'er med hurtigt og gnidningsløst at realisere deres vækstambitioner på attraktive vilkår, samtidig med at vi støtter den grønne omstilling og bidrager til flere investeringer i uddannelse og nye kompetencer."

Garantierne er muliggjort med støtte fra InvestEU-programmet, som sigter mod at udløse over EUR 372 milliarder i yderligere investeringer i perioden 2021-2027.

Om EIF

Den Europæiske Investeringsfond (EIF) er en del af Den Europæiske Investeringsbank (EIB). Dens centrale mission er at støtte Europas mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder (SMV'er) ved at hjælpe dem med at få adgang til finansiering. EIF designer og udvikler venture- og vækstkapital, garantier og mikrofinansieringsinstrumenter, der specifikt er målrettet mod dette markedssegment. I denne rolle fremmer EIF EU-mål til støtte for innovation, forskning og udvikling, iværksætteri, vækst og beskæftigelse.

Om InvestEU

InvestEU-programmet giver Den Europæiske Union afgørende langsigtet finansiering ved at udnytte betydelige private og offentlige midler til støtte for en bæredygtig økonomi. Det hjælper med at generere yderligere investeringer i overensstemmelse med EU's politiske prioriteter, såsom den europæiske grønne aftale (European Green Deal), den digitale overgang og støtte til små og mellemstore virksomheder. InvestEU samler alle EU's finansielle instrumenter under ét tag, hvilket gør finansieringen af investeringsprojekter i Europa enklere, mere effektiv og mere fleksibel. Programmet består af tre komponenter: InvestEU-fonden, InvestEU-rådgivningshubben og InvestEU-portalen. InvestEU-fonden implementeres gennem finansielle partnere, som investerer i projekter ved hjælp af EU's budgetgaranti på EUR 26,2 milliarder. Denne garanti øger deres risikobærende kapacitet og mobiliserer dermed mindst EUR 372 milliarder i yderligere investeringer.