Den 15. marts har kompasbank modtaget banklicens fra Finanstilsynet. Den nye bank, som skiller sig ud med en ny digital infrastruktur, vil fokusere på markedet for små og mellemstore virksomheder.

En bank til små og mellemstore virksomheder

“De små og mellemstore virksomheder er essentielle for samfundsøkonomien. De udgør vækstmotoren i økonomien, de skaber nytænkning og innovation, og det er her, der skabes flest nye arbejdspladser og værdi,” fortæller stifter og bankdirektør Michael Hurup Andersen.

De små og mellemstore virksomheder har fortjent den bedste service de kan få, heriblandt diversificeret adgang til finansiering af bæredygtige, rentable projekter og investeringer. Efter et år med COVID-19 er dette behov ikke blevet mindre.

“Som samfund kan vi sætte gang i væksten ved at blive bedre til at kanalisere kapital til de små og mellemstore virksomheder. Men finansieringsbehovet er stort, og det er altafgørende for Danmark, at disse virksomheder modtager den support de har brug for, for at de kan nå deres fulde potentiale,” fortæller Michael Hurup Andersen.

Ny digital infrastruktur

kompasbank skiller sig ud fra mere traditionelle banker ved at have opbygget en ny digital infrastruktur, som strømliner og effektiviserer alle sider af forretningen. Platformen giver banken mulighed for at bruge moderne, digitale redskaber til at indsamle og behandle data mere effektivt samt indgå partnerskaber til fordel for virksomhedskunderne.

“Vi er meget glade for at introducere den nyeste teknologiske bank-infrastruktur i Danmark, hvilket gør os konkurrencedygtige fra dag et,” siger bestyrelsesformand og founding investor Jeppe Brøndum, der har en fortid i både Blackstone, Barclays og Danske Bank.

Vores teknologi sætter os i stand til at drive bankvirksomhed med stor smidighed, effektivitet og lave omkostninger, uden at gå på kompromis med klassiske dyder, som service, ordentlighed og lønsomhed. Vi glæder os til at åbne for kunder i de kommende måneder og fortælle mere om, hvad vi specifikt vil tilbyde de danske virksomheder.”

Erfaren bestyrelse og investorkreds

Erfarne finans- og erhvervsfolk som Christian Motzfeldt, Johan Lorenzen, Cecilia Hultén og Ian Wilson udgør den resterende del af bestyrelsen i kompasbank, som er skabt af Michael Hurup Andersen, der har en fortid i Saxo Bank, Deloitte (London) og Alvarez & Marsal (London). Bag ham står en lang række professionelle investorer, blandt andre to af Danmarks mest succesfulde fintech-iværksættere, Jacob Wandt og Christian Frahm, samt en række erfarne og fremtrædende private equity investorer og business angels fra både ind- og udland, herunder Søren Fryland Møller, ejer af IPQ Capital. Sammen er det erfarne team klar med fremtidens bank for erhvervslivet, der har som sit primære formål, at hjælpe landets små og mellemstore virksomheder med finansielle produkter og services udviklet på virksomhedernes præmisser.

“Hvis vi skal flytte samfundet, er vi nødt til at finde en måde hvorpå vi mere effektivt kan flytte kapital til de små og mellemstore virksomheder, og jeg glæder mig til vi går i luften,” fortæller tidligere direktør for Vækstfonden Christian Motzfeldt, der sidder i kompasbanks bestyrelse.

kompasbank forventer at åbne for kunder i sommeren 2021.